Autoalarmy


Chcete příklad? (odstrašující)

 
 Montáž, nebo co je toto???

   Původně to začalo v jednom městě, u jednoho autorizovaného prodejce vozidel. Majitel auta si chtěl dát do auta namontovat elektronické zabezpečovací zařízení. Jelikož prodejce nabízel pouze jeden druh (ještě k tomu bez PAGER-u), chtěl si majitel dát namontovat alarm s PAGER-em někde jinde. Bylo mu řečeno, že vozidlo má složité elektronické systémy a zásahem v neautorizovaném servisu by mohlo dojít k poškození vozidla a zároveň ztrátě záruky na vůz.

  Majitel se bál dát namontovat alarm jinde a chtěl se vyhnout zbytečným problémům, takže se s prodejcem automobilu dohodl, že si alarm s PAGER-em koupí a autorizovaný dealer mu ho potom odborně namontuje.

  Po pár dnech mi volal majitel vozu. Doporučil mě dovozce autoalarmů pro mé zkušenosti s montážemi těchto systémů. Majitel vozu mi sdělil, že autorizovaný dealer to po několika hodinách vzdal. Sdělil majiteli, že není schopen tento alarm namontovat. Majitel vozu si vyžádal písemně od dealera souhlas s montáží v jiné firmě. Mělo se jednat o zapojení jednoho max. tří vodičů. Dohodl jsem se s majitelem, že mu to celé zkontroluji a ty chybějící vodiče zapojím, jednoduché ne?

  Majitel přijel s vozem následující sobotu a chtěl u montáže počkat. Vždyť zapojit tři kablíky by neměl být až takový problém. Mezitím mi sdělil, že je i nějaký problém s centrálním zamykáním. Prý to už opravovali, ale neopravili. Centrální zamykání nyní fungovalo tak, že na první pokus při odemykání se odemknou pouze řidičovi dveře a po několikrát za sebou i spolujezdcovi. Myslel jsem si, že je to špatným zapojením alarmu a naprogramovat dálkové ovládání k alarmu, které mimochodem také nefungovalo, je také jednoduché. Takto to vypadalo po odstranění krytu ve voze, kde byl umístěný alarm.

Když jsem to uviděl, zjistil jsem, že ne tři kablíky je třeba zapojit, ale že jsou jen tři kablíky zapojené a je třeba zapojit celý alarm. Z toho důvodu majitel odešel domů, protože čekat jeden a půl dne na dodělání alarmu se mu moc nechtělo.

Po odstranění izolace jsem našel to, co je vidět na dalších obrázcích. Pěkně to nevypadalo. Nemluvě o tom, že hlavní přívod k alarmu je nejdřív nesmyslně pomotávanýokolo vodičů a až potom je tam někde vidět pojistkové pouzdro. Ještě dobře, že se do nových aut montují centrální pojistky v hodnotách 40, 50, 100, 110A. Na starším autě při přeseknutí, nebo prodření – nevím co by z auta zbylo.

 

Na dalším obrázku je vidět řídící jednotku (počítač) ve dveřích. Je to ta černá plastová skříňka.

 

 Tato jednotka zabezpečuje to, aby nemuselo vést do dveří hodně kabelů. Vedou tam dva hlavní přívody – plus a mínus, ostatní jsou většinou datové vodiče.

 Na tyto datové vodiče se v žádném případě nesmí nikdo napojit, protože by mohlo dojít k poškození této jednotky, nebo centrální jednotky vozu. Tento systém používá už většina nových vozidel, které jsou vybavené el. otevíráním oken (VW, AUDI, ŠKODA, SEAT, FIAT,.....).

Pro připojení k některým vodičům je nutné použít usměrňovací diody pro oddělení od alarmu. V tomto voze nebyly použity žádné. Samozřejmě, řídící jednotka byla neodbornou montáží poškozena. Původně jsem si myslel, že to půjde opravit, ale po sundání krytu z jednotky, když jsem uviděl poškození (a ještě k tomu SMD technologii), jsem jednotku jen vyfotil a kryt vrátil zpět. Toto ať si vyřeší prodejce vozu.

Takto vypadá průchod vodiče z interiéru do motorového prostoru (vlevo vedle pedálů).

 

 

  Asi netřeba komentovat. Bez utěsnění, bez jakékoliv gumové průchodky, která by zabránila prodření vodičů a zkratu. Při zkratu by nedošlo k požáru, ani by se nepoškodilo auto, ale poškodil by se výstup na sirénu z autoalarmu. Takže alarm by se musel reklamovat u dodavatele – „jelikož dodaný alarm je špatný“. Problémy má majitel a dodavatel alarmu. 

  Kromě poškozeného auta byla poškozená i řídící jednotka autoalarmu. Musela být odeslána do servisu, aby ji bylo možno znovu použít v autě a aby se zjistilo, zda byla vadná již při prodeji nebo poškozena montáží. Byla poškozena při montáži. Dala se opravit, takže to nebylo až tak zlé. Musela se ale odeslat do servisu, takže to stálo poštovné a hlavně čas.

 

  Víte jak prodejce vyřešil opravu centrálního zamykání? Objednal kompletní systém centrálního zamykání do tohoto vozu. Do papírů napsal, že systém nebyl funkční již z výroby a je potřeba její výměna. Majitel bude mít centrální zamykání v pořádku a nebude ho to kromě času a nervů nic stát. Tomuto se říká výhoda autorizovaného dealera.

 Nebylo by lepší to namontovat hned tak, jak to má být?

 

 (Dalibor Bednár)  

Diskuse

Diskusní příspěvky
To je vtip ?Leoš23.01.2010 o 09:10